TramGPS - Położenie realtime komunikacji miejskiej

#1

Good news everyone!

Udało nam się doprowadzić do etapu gdy ZTM rozpoczą udostępnianie nam pierwszych. Możemy więc ruszyć z pracami technicznymi nad wykorzystaniem tych materiałów. Poniżej lista informacji które otrzymujemy:

  • rozkład jazdy (czas, linie, przystanki)
  • dane o ilości i rodzajach skasowań biletów w bramkach metra warszawskiego w funkcji czasu. (dostępne od połowy grudnia)
  • aktualne położenie tramwajów (a z czasem dodatkowo autobusów i kolejki skm) (dostępne od połowy grudnia)

Mając już konkrety chcemy ruszyć z pracami i zrealizować następujące cele/projekty:

  • przygotować system i api pozwalające na pobieranie danych z ztm, przechowywanie ich (np. do dalszych celów analitycznych) i dalsze udostępnianie w przystępny sposób.
  • przygotować stronę pokazującą aktualne położenie pojazdów komunikacji miejskiej w zależności od zadanych parametrów (np. linia, numer pojazdu, przystanek)
  • przygotować natywne aplikacje mobilne na systemy ios, android, windows phone.
  • przygotować stronę pokazującą w atrakcyjny sposób ilość osób wchodzących do metra o danej godzinie

W najbliższy wtorek 10tego grudnia o godzinie 18:00 w siedzibie fundacji na ulicy Nowogrodzka 25/39 organizujemy pierwsze robocze spotkanie. Ma to być kickoff projektu na którym pogadamy o tym co i jak dostajemy, podzielimy się obowiązkami, pomyślimy o architekturze systemu i zasobach/technologiach niezbędnych do jego realizacji.

Zapraszam wszystkich zainteresowanych. Gwarantuję dobrą zabawę, wyzwania i możliwość pracy przy projekcie, który będzie używany przez tysiące Warszawiaków :slight_smile:

4 Likes
2014.07.09 - Spotkanie warszawskiej brygady
#2

Kurczę. Ja to zawszę muszę zajrzeć na forum “dzień po” :confused:

#3

Spoko, będzie jeszcze okazja do spotkania :slight_smile:

#4

Hej,
Na jakich zasadach ZTM udostępni dane? Są jakieś ograniczenia co do ich dalszego wykorzystania i rozpowszechniania?

Pozdrawiam,
Paweł

#5

Dostęp do baz danych ZTM ma tylko fundacja ePaństwo. Jednak w ramach naszego projektu przygotowujemy api, które pozwoli na dalszy dostęp do danych.

A jeśli mogę zapytać to jakie dane i do czego chciałbyś wykorzystywać?

#6

Tak tylko pytałem.

Wydaje mi się, że każde zastosowanie będzie znacznie lepsze jeśli będzie połączone z aplikacją taką jak jakdojade.pl lub odpowiednikiem.

#7

Hej,

Na ostatnim spotkaniu warszawskiej brygady odkurzyliśmy projekt. Na pewno jakieś aplikacje na tym bazujące będziemy realizować na hackathonie.

Teraz @agnieszka kontaktuje się z miastem, żeby oficjalnie ustalić warunki dalszego rozpowszechniania danych. Zapraszamy na spotkanie 6 marca 18:00 w fundacji (Nowogrodzka 25/39) powinniśmy już mieć wtedy odpowiedź.

#8

Hej-ho,

Jak pewnie wszyscy wiecie projekt trafił do zamrażarki ze względu na brak zgodny ZTM na re-używanie danych z GPSów.

Posiadamy, natomiast, ~2GiB historycznych danych położeń tramwajów – od połowy marca do początku maja (dzisiaj). Jeżeli ktoś byłby tym zainteresowany (obliczanie opóźnień?) dajcie znaka.

– m.

#9

Visualizing MBTA Data
An interactive exploration of Boston’s subway system

A takie rzeczy robią z danymi z metra w Bostonie. :slight_smile:

1 Like
Geopozycje warszawskich autobusów - obecny stan danych
#10

Kilka updatów w temacie.

Po pierwsze kontaktuję się z ZTM w celu uzyskania formalnych warunków dalszego przetwarzania danych. Jako Fundacja wierzymy, że wszystkie te dane to informacja publiczna i będziemy silnie tę myśl propagować.


Po drugie na OkFest rozmawiałem ze Stefanem z Code For Germany i m.in. polecił mi obejrzeć taki projekt:

Agregują dane z całego świata (All Feeds) więc warto będzie się tam podczepić jak już TramGPS zacznie działać. Świetne jest to, że pokazują najbliższe przystanki, trasę i rozkład rzeczywisty. Zaciągają i komunikację miejską i miedzymiastową.

U nas można by już wizualizować Przewozy Regionalne! http://kursowania.przewozyregionalne.pl/


Z innych potencjalnie ciekawych wizualizacji trafiłem na CitySDK OpenData Globe. Zaznaczcie Utrecht w live public transport - ma dane i jest stosunkowo mały. Jest potencjalnie ciekawy, bo chyba w ogóle nie animowany i bez tła. Ale zrobienie gasnących śladów jest dość fajnym pomysłem - widać naturalnie prędkość pojazdów.

http://dev.citysdk.waag.org/visualisation/