Platforma + treści do nauczania dla szkół

#1

Dzień dobry,

co myślicie o pomyśle stworzenia platformy do zdalnej nauki dla szkół.

Chodzi o to, żeby przygotować wszystko całościowo - zarówno platformę jak i kompletną zawartość do nauki.
Przykładowe użycie z punktu widzenia nauczyciela mogłoby wyglądać tak:

  1. Zakładam swoje konto.
  2. Przerabiam kurs treningowy (jak używać platformy).
  3. Wybieram przedmiot oraz klasę (np. matematyka klasa 4).
  4. Zakładam swoją klasę (loginy uczniów).

W tym momencie uczniowie oraz nauczyciel dostają dostęp do przedmiotu, wraz ze wszystkimi materiałami, zadaniami, etc.

Równolegle powstałby serwis, w którym eksperci (nauczyciele) + osoby techniczne tworzyłyby kursy.
Kurs mógłby pokrywać semestr nauki - matematyka, klasa 3, semestr 1 lub jakiś konkretny temat - np matematyka, rachunek prawdopodobieństwa.
W drugim przypadku i dla bardziej zaawansowanych nauczycieli, pozwolilibyśmy na budowę lekcji przez nich - poprzez kopiowanie np takich zadań z rachunku prawdopodobieństwa do materiału z matematyki dla klasy 7.
Tak czy inaczej chodzi o to, aby zespół specjalistów stworzył wspólnie materiał, który byłby potem kopiowany dla wszystkich.

Wszytko byłoby dostępne za darmo.
Platforma powstałaby na podstawie otwartego oprogramowania - https://moodle.org .
Zawartość (zadania, etc) trzeba by zrobić - też najlepiej na otwartej licencji (Creative Commons?).
Z tego co widzę, jest trochę materiałów na epodreczniki.pl , sporo gotowych znajdzie się na różnych stronach, sporo trzeba by jednak zrobić.

Między innymi potrzebni byliby ludzie do:

  • administracji systemem
  • kontaktu ze szkołami
  • współpracy z nauczycielami przy tworzeniu lekcji

Proszę o komentarze, kontakt tutaj lub emailem - nexor1984 małpka gmail.com. Ewentualnie o przekazanie tego postu na innych mediach lub osobom, które mogłyby być zainteresowane.

Pozdrawiam,
Tomek

#2

Czym ten projekt różni się od instalacji Moodle na jakimś szkolnym serwerze? Co zrobić z “bezrobotnymi” nauczycielami? Przecież materiał uprzednio przygotowany i zgodny z podstawą programową już by był, więc czym mieliby się zajmowaliby nauczyciele w szkołach, które zdecydowałby się korzystać z takiego systemu?

#3

Nexor,
aplikację taką można zrobić. To nie jest problem.

Takie projekty nie odnoszą sukcesu z powodu rozeznania grupy docelowej.
Pytasz tutaj, a pytanie to powinno paść do nauczycieli. Czy będą chcieli z niego korzystać. Ważniejszym pytanie jest kto za to zapłaci, z czyjego budżetu i kto podejmuje decyzję. Rzuć okiem na kilka aplikacji dla szkół. https://kamee.pl/realizacje To są aplikacje dedykowane o jakie pytasz.

#4

To nie będzie po prostu czyste Moodle - skonfigurowanie pod potrzeby szkół będzie wymagało dodatkowych pluginów, odpowiedniej konfiguracji.
Myślę, że mało która szkoła jest w stanie odpowiednio zająć się instalacją, konfiguracją oraz utrzymaniem. W tym wypadku nie będzie musiała.
Jeżeli jednak jest w stanie - to super. Szkoła instaluje sobie własne Moodle, a materiały bierze od nas - po prostu kopiuje do siebie gotowe kursy.

To nie zastąpi nauczycieli, będą nadal potrzebni, do nauczania :). Raczej pomyśl o tym jak o podręczniku + ćwiczeniach, tylko w formie elektronicznej.
Chodzi bardziej o coś takiego - nie ma sensu, żeby setki nauczycieli niemieckiego wklepywało gdzieś 30 słówek dot. jedzenia dla swoich uczniów do jakiejś aplikacji X. Niech zrobią taki quiz raz i się nim podzielą. Sami będą mieli więcej czasu na ważniejsze rzeczy - np rozmowę z uczniami.

#5

Ja również myślę, że zapytanie samych nauczycieli będzie tutaj kluczowe i od tego trzeba by zacząć.
Można w ten sposób:

  • Przygotuję jakieś minimalne demo, żeby pokazać jak taka platforma mogłaby działać w szkole.
  • Znajdujemy przynajmniej paru zaangażowanych nauczycieli i zapytamy o opinię.

Nie jestem pewien w jaki sposób znaleźć nauczycieli - jakieś ogólnopolskie forum? Może tutaj jest ktoś kto chciałby pomóc w kontakcie ze szkołami?

Jeżeli chodzi o kwestie finansowe, to wydaje mi się że jedyne co wchodzi w rachubę to nastawienie się od samego początku jako non-profit (czyli pewnie fundacja). Nie ma szans, że szkoły publiczne za to zapłacą. Na początku ja pokryję koszta, w międzyczasie będę szukał dotacji / sponsorów.

Skoro całość będzie niekomercyjna, na otwartym kodzie, a treści jako Creative Commons to liczyłbym na współpracę szkół / nauczycieli w tworzeniu materiałów edukacyjnych wspólnie.

1 Like