Otwarty Schemat Szlaków Turystycznych (rowerowych, pieszych, ...)

#1

Cześć!
Przyjechałem z wakacji nakręcony pomysłem na projekt:

Chciałem przejechać się dzień rowerem do Giżycka - okazuje się że nie ma jednego porządnego serwisu z trasami rowerowymi! Gmaps owszem pokaże zwykłą mapę drogową - ale którędy warto jechać? Szukam: jest greenvelo.pl, czasnarower.pl, mojrower.pl itd - ale to nie działa, albo zamula, przeładowane, reklamy…
Widzę na forum kdp że było kilka inicjatyw, ale lokalnych: warsawbikepath.com, mapowanie ścieżek Wrocław itp… (https://forum.kodujdlapolski.pl/search?q=rower)
W sumie najlepsze okazały się zwykłe papierowe mapy i przewodniki… oczywiście każde miasto i region wydaje swoje osobne…

Uważam że moglibyśmy zrobić ogólnopolski serwis - schemat tras

Oczywiście nie chodzi o robienie pełnej mapy, tylko prosty schemat z klasyfikacją odcinków dróg i ścieżek po których można się poruszać. No i rzecz jasna wszystko na Open Data / Open Source.

Pewnie nie jestem pierwszym który na to wpadł i może można znaleźć jakiś gotowy soft.
Znajomi podpowiedzieli jeszcze kilka serwisów:
http://opencyclemap.org bazuje na danych z openstreetmap, pokazuje dużo znakowanych szlaków w europie zachodniej
http://traseo.pl serwis gromadzący propozycje tras na wycieczkę

Dla jasności - sporo jest serwisów gdzie można dodawać propozycje “wycieczek” - najczęściej jest to jakaś pętla.
Natomiast to czego szukam to prosta mapa/schemat dróg i dróżek z podaną informacją o nawierzchni i walorach turystycznych. Z mapy, nawet satelitarnej, trudno jest wywnioskować na ile trasa jest trudna, ciekawa.

Chyba najbliżej jest OSM, jak się włączy layer “Cycle Map”: http://www.openstreetmap.org/#map=7/52.302/16.337&layers=C - ale Polska słabo reprezentowana.

No to jak - znacie taki serwis czy trzeba go dopiero stworzyć? :slightly_smiling:

2 Likes
#2

Najlepszy serwis jaki znam pod tym zakresem (ale dużo nie szukałem) to szwajcarski http://veloland.ch

Tu przykładowy opis trasy - http://www.veloland.ch/en/routes/route-01.html

Niestety pomimo mieszkania w Szwajcarii 14 miesięcy i bycia zapalonym do pedałowania to nie skorzystałem finalnie z tego serwisu.

#3

Hej,

piszę w imieniu kolegi z pracy - tak się akurat składa, że w ostatnim czasie intensywnie pracujemy nad ścieżkami rowerowymi i jest kilka dobrych źródeł, z których korzystamy:

Na razie tyle :slight_smile:

2 Likes
#4

Cześć

Miałem plany rozwijać swoją stronę w tym kierunku jako jeden z podkładów.
Problem jest jednak następujący w zależności od wyboru modelu:

  1. dodawanie przez adminów
    W taki kontekście potrzeba dużo czasu oraz osób aby objechać a czasem nawet znaleźć w internecie istniejące szlaki i skatalogować pod względem np. dostępności czy oznaczenia

  2. dodawanie przez użytkowników
    Z tym jest różnie. Baza tworzy się sama z czasem oraz nie trzeba wszędzie jeździć bo są użytkownicy którzy są blisko. Ale wiążą się z tym dwa problemy.
    Pierwszym jest jakość danych (można zobaczyć to na różnych serwisach jak to wygląda).
    Drugim mało kto jeździ całkowicie pokrywającym się szlakiem. Jest to spowodowane jakością wyznaczonych szlaków oraz ich sposobem wyznaczania. W gminach / powiatach panuje wyznaczanie pętli zamiast stosować schemat kręgosłupa i ości.

Pomysł jest bardzo ciekawy i przydałoby się coś na skalę kraju z jednolitym systemem (w to może wejść podział na np. szlaki ogólnokrajowe, wojewódzkie, lokalne) bo niestety teraz każdy sobie rzepkę skrobie i czasem porównanie danych jest katorgą lub niemałym zaskoczeniem w rzeczywistości.

Jakby co chętnie się piszę.

2 Likes
#5

Dzięki za kolejne linki.
Patrzyłem na UmpPl - wygląda na dobry podkład do tematu! - rozumiem że jest to w pełni alternatywna mapa do OSM i googla? A serwis PTTK to dobre źródło danych o znakowanych szlakach.

pecet86: super że jesteś zinteresowany udziałem!
ja bym to widział tak że potrzebne jest kilka “warstw”:

  1. Podkład: elementy terenu, żeby było widać co wokół
  2. Sieć dróg i ścieżek: każdy odcinek którym można przejechać/przejść
  3. Klasyfikacje odcinków - jaki ruch, jakość i rodzaj nawierzchni itp
  4. Szlaki/trasy - ciąg odcinków składających się polecaną/znakowaną trasę (pętlę, wycieczkę itp)

definicje:
odcinek - kawałek drogi, ścieżki
węzęł - punkt w którym łączą się odcinki
szlak - wg PTTK: “Jako szlaki rozumie się wyznakowane (głównie przez PTTK ale nie tylko) lub naturalne trasy, przeznaczone do uprawiania turystyki kwalifikowanej. Mogą to być zatem szlaki piesze, kajakowe, rowerowe, narciarskie lub konne”

Warstwy 1 i 2 - zakładam że to już jest dostępne i w OSM i w UMP (?)
Mi najbardziej zależy na sieci odcinków oraz ich klasyfikacji, wtedy każdy może sobie łatwo sam wybrać jak pojedzie.
Gotowe, polecane/znakowane szlaki też są przydatne, ale nie każdemu muszą pasować - często np. prowadzą po drogach z dużym ruchem samochodowym. Albo ktoś może lubić trudniejszą drogę ale w ładniejszym otoczeniu.

Najlepiej jakby była możliwość edycji i klasyfikowania przez użytkowników, jeśli jest moderacja i weryfikacja to są przykłady że to działa (choćby wikipedia).

1 Like
#6

Kilka kwestii technicznych.

  • do zrobienia mapy można użyć silnika OpenLayers 3. Obsługuje dobrze urządzenia mobilne.
  • do zarysu terenu można użyć standardowego podkładu OSM plus nakładka WMS z geoportalu, z rożnym rodzajem przenikania
  • klasyfikacja tras może być na zasadzie koloru, grubości stylu linii. Przezroczystość raczej odpada

Niestety szklaki rowerowe wyznaczane przez różne instytucje, urzędy itp. są strasznie rozstrzelone pod względem jakości i często niekontrolowane. Wystarczy wypad poza miasto na mniejszy szlak i się można srogo zawieść. Definicja szlaków rowerowych z PTTK jest raczej z nazwy.

Moderacja przez użytkowników to kwestia rozwoju społeczności wokół. To trochę jednak trwa.

1 Like
#7

Ja dodam kilka słów od siebie, bo myślałem o czymś szerszym, o uniwersalnym przewodniku w formie aplikacji mobilnej.

Tylko znowu, trzeba umówić się na jeden standard. Niech to będzie OpenStreetMap i niech w PTTK i innych organizacjach wyznaczających trasy rowerowe zawsze je ktoś tam dodaje. W OSM są specjalne relacje na szlaki.

A co do jakości tras - to też da się w prosty sposób ogarnąć jeżeli wszystkie drogi przez które przechodzi relacja szlaku oznaczy się w prawidłowy sposób. Służy do tego klucz surface.

Wtedy najważniejszą rzeczą jaką trzeba byłoby zrobić, to ekstrahować w jakiś sposób dane dotyczące tych ścieżek w aplikacji, żeby były one klarowne dla pieszych i rowerzystów (odpowiednia wizualizacji).

Co do przewodnika - to ciekawe obiekty na trasie też mają specjalny klucz, który od razu łączy je z artykułami z Wikipedii. No i wystarczyłoby automatycznie robić punkciki na trasie.

Taki produkt mógłby być też produktem freemium, tj. jeżeli ktoś chciałby taką aplikację ubrać w barwy swojej gminy to musiałby płacić. Standard - czyli wyławianie danych o szlakach do aplikacji z OSM, byłby darmowy.

3 Likes
#8

No to wygladą że najważniejsze komponenty do stworzenia serwisu są już dostępne! Podoba mi się pomysł przewodnika.
Muszę doczytać jeszcze linki które podesłaliście. A może znacie jakieś dobre ogólne wprowadzenie do technologii mapowych?

#9

No nareszcie forum działa znowu!

Poczytałem trochę o relacjach w osm: oprócz klucza surface jest jeszcze klucz highway którym można oznaczyć “ważność” drogi np autostrada, droga lokalna, ścieżka itp.

I teraz pytanie: o ile highway jest wizualizowane w OSM (grubością lub kolorem) - to czy surface jest gdziekolkwiek używane (wizualizowane)? Czy jakieś drogi są w ogóle oznaczone za pomocą surface? Jak to sprawdzić?

Jest też jeszcze jedna kwestia: surface i haighway nie wystarczy do opisu odcinka, potrzebny jest jeszcze “stan” albo “jakość” - przykładowo: dziurawy asfalt bywa gorszy do jazdy niż ubita ziemia.

#10

Stan nawierzchni jest chyba jednak oceną dość subiektywną i nie wiem czy udałoby się przecisnąć dodanie nowego klucza w OSM. Nie wiem zresztą na jakiej zasadzie się uchwala dodawanie takowego…

Co do wizualizacji rodzaju nawierzchni, to w podstawowym widoku znanym ze strony internetowej OSM nie ma takiej funkcji. Tam w ogóle dużo rzeczy nie jest wizualizowanych, ale po to tworzy się te klucze, żeby można robić sobie mapki według własnych potrzeb. I taki schemat/przewodnik musiałby po prostu te trasy renderować z uwzględnieniem rodzaju nawierzchni.

1 Like
#11

Klucze do OSM mona dodać jakie się chce ale tylko wybrane i zaakceptowane są w jakiś sposób wizualizowane.
To też zależy od wyboru warstwy Ogólna / transport publiczny / rowerowa / itp / własne

Tagów z OSM używam u siebie na mapie choć danych nie wczytuje z OSM ale w łatwy sposób mogę je dodać o OSM dzięki temu.

1 Like
#12

Ok jeśli dobrze rozumiem, można w bazie OSM robić sobie swoje własne klucze bez jakiegoś uzgadniania (najwyżej nikt z nich nie skorzysta)?

NB nie musimy korzystać z OSM. Bardzo mnie zainteresowało UMP - może też by się dało dodać odpowiednie klasyfikacje tras?

Zapoznaję się tym jak działają OSM, Openlayers i serwisy mapowe itp.
Opencyclemap działa na openlayers i serwuje bitmapy.
Tymczasem http://mirl.info.pl działa jakoś inaczej, na czym to jest zrobione?

Zgoda. W jakiś sposób jednak warto oznaczyć “trudność” nawierzchni - czy będziesz grzązł w piachu albo obijał się na korzeniach, czy pojedziesz po ubitej ziemi. Wpakowałem się niedawno na oznaczony szlak rowerowy, który ledwo nadawałby się na pieszy - sam piach, dziury i korzenie - nawet na MTB mało ciekawy. Jakbym wiedział wcześniej to bym zaplanował inaczej.

#13

To nie do końca tak. Możesz dodać co chcesz. Renderowanie na mapie to zbiór kluczy które są z góry zdefiniowane (można je rozszerzyć jeżeli są zaakceptowane przez górę).
Ale jest też inna kwestia, zmiany są jednak kontrolowane. I mogą wylecieć przez innego użytkowania.

W postaci nakładek OpenLayers (alternatywy to Leaflet czy Gogle Maps). Podobnie dzieła GreenVelo choć strasznie ociężale na co zwracałem im uwagę na samym początku.
Na głównej stronie widzisz wersje 2 (aktualna 3) bo w 3 niema obsługi Google Maps.
Dwie główne “Infrastruktura” i “Dodatki” to nakładki rysowane z danych trzymanych na serwerze w rożnej postaci.
“Więcej” to natomiast dane pobierane bezpośrednio z OSM (o takich pisałeś wyżej).

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tiles
Tu jest na przykład podkładu generowanego przez zewnętrzny podmiot “Carto Dark Matter” na podstawie danych OSM

#14

Z tego co ja się orientowałem w OSM to wszystkie nowe parametry trzeba
szeroko przedyskutować z lokalną społecznością OSM i zdobyć akceptację.

Krzysiek

1 Like
#15

Zobaczcie proszę wstępną prezentację projektu. Planuję ją pokazać na najbliższym KdP-Trójmiasto. Mile widziany feeback.
kdp_trasy_turystyczne_3.pdf (3.6 MB)

2 Likes
#16

Znalazłem w temacie jeszcze dwa takie projekty od GRID-warsaw, nie powalają raczej:

#17

Dzięki, dawaj jeszcze znać jak coś znajdziesz. Może też ktoś z twórców będzie chciał dołączyć.

#18

Cześć! :slightly_smiling:

To mój pierwszy post tutaj - temat podrzucił mi Tomek Nadolny.

Moje 0,03, pozwolicie? :slightly_smiling: To oczywiście świetna inicjatywa i w przypadku dobrego wykonania na pewno spotkałaby się z ciepłym przyjęciem. Ale…

… moim skromnym zdaniem staniecie przed problemem co na tej mapie pokazać. Bo tak naprawdę, to trudno dzisiaj jednoznacznie wskazać, co jest szlakiem rowerowym w Polsce - czym jest szlak rowerowy, dla kogo jest, etc.

Proszę, aż pięć szybkich przykładów różnych rowerowych standardów z Polski, które wszystkie można określić drogą/szlakiem rowerowym, a mimo to będą wybierane przez innych rowerzystów. Jak to wszystko pokażecie na jednej mapie?

  1. drogi rowerowe w mieście - asfaltowe ciągi, odseparowane od ruchu samochodowego, lub jako pasy rowerowe funkcjonujące w jezdni. Dla każdego, choć turystycznie takie sobie.

  2. turystyczny szlak rowerowy PTTK - zwykle leśne lub polne drogi, na dużych dystansach zapiaszczone i z tego powodu bardzo często bardzo trudno przejezdne dla zwykłego turysty, takich najwięcej w Polsce. Już nie dla każdego - zwykle dla sprawnych rowrzystów na rowerze MTB.

  3. turystyczny szlak rowerowy a la Green Velo - w przeważającej części zwykłe szosy lub leśne, polne drogi, w ułamku asfaltowe, specjalnie budowane, wydzielone ciągi asfaltowe w europejskim standardzie. Niby dla każdego, a życie pokazuje, że czasem poprowadzone po takich drogach, że żadnym rowerze nie pojedziesz.

  4. turystyczny szlak rowerowy a la Kaszubska Marszruta w Borach Tucholskich - prawie w 100% wydzielona droga rowerowa w lesie, często po pasie przeciwpożarowym, turystycznie przefantastyczna sprawa, ale… w większości szutrowa, na bardzo krótkich odcinkach wokół wsi asfaltowa. Dla wszystkich rekreacyjnych rowerzystów coś pięknego, ale na szosówce… nie pojedziesz.

  5. turystyczny szlak rowerowy o jedynym słusznym, europejskim standardzie - asfaltowy, wydzielony trakt, odsunięty od samochodów, o dużej długości, zauważalnej ciągłości jazdy, jak we wspomnianej minimalnej części Green Velo, jak budowany partiami szlak dookoła Tatr, czy budowane właśnie teraz drogi rowerowe wzdłuż całego Dunajca czy na małopolskim odcinku Wiślanej Trasy Rowerowej.

Problemem jest, że wszystkie z nich budowane są przez kogo innego według innych - zwykle własnych - standardów. Może za wyjątkiem prac małopolskiego samorządu, który - na to wygląda - jako pierwszy w Polsce stworzy sieć porządnych dróg rowerowych, która powinna wyglądać jak te w Niemczech lub we Włoszech.

Generalnie więc nie tyle zniechęcam, co… stawiam przed problemem okresu przejściowego, pomiędzy erą szlaków PTTK, które mimo mojego sentymentu dla organizacji, należy w skali kraju traktować jako przynajmniej “nieprzemyślane”, a nowymi czasami standardów rodem z Europy. Dobrze przeanalizujcie, co i jak chcecie pokazywać? Kto ma być odbiorcą? Weekendowa rowerowa rodzina, czy kipiący energią młodzieńcy?

Ta wspominana Europa już rozwiązała ten problem, nawet tutaj są przed nami. Tam na góralach jeździ się w górach, na górskich trasach, w specjalnie urządzanych bikeparkach. Na reszcie dróg jeździ się na rowerach miejskich lub turystycznych, bo to przygotowane, wygodne asfalty. U nas kupuje się górala, żeby jeździć po zwykłych drogach - bo wciąż niektóre są w takim stanie, vide szlaki PTTK…

Link pochodzą z mojego bloga, mam nadzieję, że dobrze ilustrują zagadnienie. W każdym z wpisów jest wiele zdjęć samych dróg w galerii - link pod tytułem.

Z pozdrowerem :slightly_smiling:

Szy.

2 Likes
#19

Aha! :slight_smile: Znam jeden projekt, który bliski jest Waszemu:

Jacek, żeby to stworzyć, potrzebował kilku lat jazdy rowerem. Długo wzbraniał się przed przyjmowaniem danych nawet od znajomych, gdyż obawiał się problemu “rozjechania” standaryzacji. To też ważne - przecież w dziesiątkach gmin z Polski, z których otrzymacie zgłoszenia, na pewno sądzą że ich szlaki rowerowe są bardzo dobrej, ba - najlepszej - jakości…

:slightly_smiling:

Szy.

1 Like
#20

Przypomniała mi się jeszcze dyskusja na forum OSM, wydaje się, że bardzo w Waszym temacie:

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=31407

I jeden z serwisów tam wspominanych:

http://pomorskieszlaki.pl/#9/54.2275/18.6575/osm-rowerowe-ddr

Szy.