HECA - podsumujmy rezultaty

#1

Cześć. Od wczoraj testuję moduł HECA z moim Luftdaten v2. I mam pytanie do Was, czy możecie mi wskazać na mapie jakieś czujniki, które mają HECA i które stoją obok stacji WIOŚu? Chciałbym porównać wyniki oraz zapytać o wyniki jakie Wy uzyskujecie i jak bardzo wasze wyniki pokrywają się z innymi danymi.

#2

Cześć!

Od kilku dni jestem posiadaczem Luftdaten V 0.3.2
Czujnik zamontowany na oś Skorosze w Warszawie:

opensense

aqi

Najbliższa stacja GIOŚ na ul. Chrościckiego znajduje się w odległości ok 3km
http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/current/station_details/chart/10955

gios
wykres GIOŚ

aqi
0.3.2 HECA

PM10 z mojego 0.3.2 ładnie podąża z stacją GIOŚ, PM 2,5 jest trochę niższy. Nie wiem z czego wynika różnica, być może kwestia wysokości (7p).
Pogoda: +6stC, leki deszcz, 100%Rh, brak jako takiej mgły.
Stacje Luftdaten sąsiadów pokazują bardzo zawyżone wyniki (prawdopodobnie brak HECA)
Np ta tutaj:
PM10sasiad

1 Like
#3

Jeszcze a propos rejestracji na luftdaten.info:
Rejestracja odbywa się w pełni automatycznie i czujnik na mapie pojawia się niemal natychmiast.
Na kanarku pojawił się po kilku godzinach.
Serwis https://www.madavi.de/sensor/graph.php zapycha przeglądarkę i nie da się go używać (przynajmniej ja nie wiem jak)

#4

Taki właśnie był cel jaki postawiłem sobie projektując HECA. Redukcja wilgotności względnej poniżej 70% naprawdę pomaga.

Co do rozbieżności przy PM2.5 - można dużo spekulować. Moim zdaniem jest tak prawdopodobnie dlatego, że SDS011 go nie mierzy PM2.5. SDS011 jest w stanie zmierzyć PM10 i na tej podstawie wyczarowuje sobie wartość PM2.5. Można to stosunkowo łatwo sprawdzić w labie robiąc 2 doświadczenia: podając pył wzorcowy PM2.5, a następnie tylko pył PM10. Z kolei Plantower PMS7003/5003 mierzy tylko PM2.5 i na tej podstawie wyczarowuje sobie PM1 i PM10 :slight_smile:
Podejrzewam, że oba czujniki posiadają wbudowane wzory do przeliczeń stężeń lub tablice LUT. Tak czy siak, jest to jakieś KnowHow, które trzeba rozpracować dokładniej, żeby wycisnąć ostatnie soki z tych czujników.

2 Likes
#5

Dzięki za odpowiedzi. Ja u siebie dałem na Heca redukcję wilgotności do 40% bo tyle w stacjach WIOŚu grzeją. Wyniki są bardzo porównywalne. Jeszcze jedno pytanie, przy jakich warunkach wyniki bez grzania są najbardizej “z czapy” ? Chyba musi być sporo PM10 i duża wilgotność. Było kilka dni z perfidną mgłą i wyniki były dobre u ludzi, którzy w okolicy nie mieli grzałek.

Druga sprawa, jak przypuszczasz, dlaczego Airly pokazuje tak dobre wyniki? Moje doświadczenia z plantowerami mówią mi ze one są mniej wrażliwe na wilgotność niż SDS. Bo Airly ma DHT-22 a ten czujnik nasyca się prawie natychmiast jak wilgotność przekracza 60 stąd nie wiem jak on może służyć do korekty. No chyba, że tylko temperaturę biorą pod uwagę, bo to jest akurat całkiem dobre do temperatury. Ale wtedy, dlaczego nie DS1820 skoro tylko temperatura. Hmm…

1 Like
#6

To zamknięte rozwiązanie, więc nie wiadomo. Nie nam rozstrzygać czy mierzą czy kopiują dane z GIOŚ.

Co do HECA - nie ma sensu schodzić poniżej 60%. Problemy zaczynają się powyżej 70-80%RH.