Google Transit dla MPK Kraków

#21

Bardzo dobrze, że ktoś się tym zajął :slight_smile:
Pozostałe osoby chętne do tworzenia komunikacyjnej mapy Krakowa w troszkę inny sposób zapraszam do rejestracji na stronie editor.moovitapp.com. Wspólnie, małą społecznością w wolnych chwilach dodajemy kolejne linie, trasy oraz przystanki. W najbliższym czasie powinniśmy dostać odpowiednio przygotowane pliki od ZIKiT co znacznie ułatwi nam pracę. Naszym celem jest uruchomienie Krakowa w aplikacji Moovit - międzynarodowy odpowiednik JakDojadę. W razie pytań pozostaję do Waszej dyspozycji :wink:

Franek
Ambasador Społeczności Moovit w Polsce

#22

Cześć @fdec, miło Cię widzieć u nas na forum!

Ciekawi mnie, czy Moovit pozwala na eksport wszystkich rozkładów za darmo w GTFS? Albo w jakimś innym formacie?

#23

Update (dość zległy), niestaty po wymianie maili w drugiej połowie czerwca wyszło, że nie rozpoczniemy prac. Głównym problemem jest dość długi czas przetwarzani aktualizacji przez Google, trwa to jakiś tydzień.

Obecnie ,jak rozumiem, MPK w Krakowie nie jest wstanie zaakceptować takiego czasu oczekiwania, powodem jest fakt wprowadzania zmian w rozkładach w czasie krótszym niż tydzień, czasem nawet dzień przed. Integracja z Google Transit w tym momencie skutkowałaby wprowadzaniem użytkowników w błąd gdyż, ze sporym prawdopodobieństwem, część rozkładów byłaby nie aktualna.

Dostałem informację, że MPK w swoim imieniu będzie się kontaktować z Google aby spróbować wynegocjować jakieś porozumienie w tej kwesii, nie wiem jak ten proces będzie przebiegać i czy został zaczęty.

#24

A co mieszkańcy Krakowa na zmienianie rozkładów jazdy z dnia na dzień?

#25

@krzysiekmad a co mają zrobić? :slight_smile: takie jest zarządzanie w MPK, ogólnie zmiany są dokonywane na dzień przed ale też z tego tytułu jest aktulizowany rozkłąd na stronie internetowej oraz rozkłady na przystankach. W myśl ustawy dostęp do aktualnych danych publicznych (rozkłądy) jest zachowany.

Sam nie rozumiem dlaczego nie można zaplanować pewnych zmian z tygodniowym wyprzedzeniem, bo jakoś nie widzę uzasadnienia dla takich sytuacji. W sensie, ktoś zadecydował o remoncie ulicy na dzień przed? To przeważnie są spore plany i ZIKiT dużo wcześniej informuje o takich sytuacjach.

#26

Przepraszam za zwłokę w odpowiedzi. Myślę, że po zmapowaniu Krakowa bylibyśmy w stanie wyeksportować dane do GTFS albo KML. Zapraszam was serdecznie do współpracy :wink: dodamy Kraków do Moovita i do GMaps za jednym razem :slight_smile:

#27

Witam

Jako osoba, która mniej więcej orientuje się na tym jak to działa od tyłu. To powiem, tak, iż faktycznie 7 dniowe odświeżanie danych po stronie Google jest problemem. I tu nie chodzi o to, iż niema jeszcze gotowego rozkładu, ale o fakt iż dość “wdrożeń” rozkładów czeka na ostatnią chwilę.

Przykładowo ostatnio były “weekendowo” remontowane tory na Kurdwanów. Zgodnie z komunikatami dla pasażerów prace miały potrwać do wtorku lub środy i taki rozkład by dostać Google. Tu przychodzi niedziele, wychodzi iż firma wyrobiła się wcześniej i popołudniu została podjęta decyzja iż tramwaje jednak wrócą od poniedziałku rano. I czekaj tu do tej środy jak realny rozkład w końcu wyprzedzi ten w google.

#28

No ale to jest problem Google, a nie dostarczyciela danych? Inni dostawcy wyszukiwarek rozkładów jazdy mogą częściej dane aktualizować.

W sensie nie widzę tu problemu, który by miał zastopować udostępnienie danych na zewnątrz? Skorzystałby na tym Moovit, jakdojade, itp. itd.

#29

Kłopot rozwiązan w PL jest taki, iż większość MPK/ZTMów działa na BusMan, który tak naprawdę jest przejawem historii z sprzed 20 lat. Który w praktyce nikt już nie rozwija, a użytkownicy najczęściej działają na własnych narzędziach i skryptach, które pośrednio lub bezpośrednio korzystają z tych danych.

W praktyce nie wiązał bym się narzędziem do tworzenia rozkładu np. Busman a danymi do realtime, które raczej trzeba by oprzeć na systemach informacji pasażerskiej które oferują miasta np. krakowski ttss.

Tu nawet nie chodzi o to, iż ZIKiT czegoś nie zaplanował, czy nie przekazał czegoś do MPK. Ale o fakt, iż coś się przedłuża/udało szybciej albo jest awaria iż trzeba zrobić nowe rozkłady na objazd, który może potrwać z 2-5 dni.

#30

No właśnie, JD pobiera dane od MPK (i nie tylko oni) chyba nawet raz dziennie i potem wrzucają te dane do swoich systemów.

PS. Ciekawostka, JD nieraz prezentuje jakieś danie szybciej niż są na stronie MPK, tz. jeśli sobie patrzysz na rozkład w przód np. za tydzień.

PS. I JD ma “własne” lokalizacje GPS przystanków, przez co są dość mocno wadliwe, co prawda staram im zgłaszać wpadki, ale nie zawsze wychodzi to prawidłowo.

#31

Ale na zachodzie to działa, w Warszawie to działa, we Wrocławiu działa.

Tylko Google Maps to jest ogromny sysytem, na którym bazuje cała masa innych usług, we wszystkich krajach na całym świecie. Mnie trochę nie dziwi, że przetworzenie danych trwa tydzień.

JakDojadę obsługuje ledwo kilka miast i tylko w Polsce, działa dobrze ale to o co mnie osobiście chodzi to posiadanie informacji przejazdu komunikację publiczną na jednej platformie, gdzie mogę porównywać czasy przejazdu, takiej gdzie kalendarz zasugeruje kiedy muszę wyjść na przystanek aby zdążyć na spotkanie etc. Samo JakDojadę nie dostarczy nigdy takiej wartości.

Realtime nie jest tutaj pierwszą potrzebą, wpierw chodzi o podstawową integrację MPK-Transit

#32

A mnie dziwi, dostają dane w ich dane w swoim formacie. Tak więc to tylko sprawa wgrania ich do głównego repo, tak by potem inne usługi mogły je pobierać. Przecież Kalendarz czy Google Maps nie mają zapisane na bieżąca wszystkich możliwych połączeń komunikacyjnych, tylko adhot odpytują o to usługę Google Transit.

Ja wiem, iż mapnik w OST potrzebuje chwile by przerysować mapy na kilku poziomach zoom. Ale Transit raczej nie wykonuje aż takiej pracy.

1 Like
#33

I jak postępy prac? Argument o nagłych remontach, czy szybszym zakończeniu prac jest jak najbardziej trafiony. Google powinno koniecznie skrócić czas przetwarzania danych. A w międzyczasie proponuję spróbować dodać dane do Bing Maps. https://www.bing.com/maps/TransitPartners.aspx
Jeśli dobrze rozumiem to powstają aktualnie dwie bazy GTFS MPK Kraków - jedna, tworzona przez autora tematu, oraz druga przez Moovit. Pytanie, czy jest sens robić dwie? No i dochodzi do tego hosting danych - musi być jak najpewniejszy, a jakoś wątpię, by MPK chciało to trzymać u siebie.

Przy okazji (jako iż jest to jeden z pierwszych wyników wyszukiwania) podaję linki które pomogą uzyskać dane GTFS z innych miast.

Jak będzie więcej, to postaram się edytować post i dodawać nowe/aktualne linki.

#34

@SergiuszOlszewski :stuck_out_tongue: Ustosunkuje się do kilku kwestii

  • Postęp prac, ja nie kontynuuje już tego projektu, MPK być może coś robi ale nie kontaktowałem się od ~czerwca z przewoźnikiem w tej kwestii. W sytuacji w jakiej jesteśmy nie wydaje się aby taka integracja oficjalnie zaistniała - tutaj problemem jest wspomniany czas przetwarzania danych po stronie Google Transit.

No i dochodzi do tego hosting danych - musi być jak najpewniejszy, a jakoś wątpię, by MPK chciało to trzymać u siebie.

  • Implmentacja miała być robiona we współpracy z działem IT MPK, a jeżeli chodzi o hosting to nie wiem dlaczego uważasz, że MPK nie ma sprawnego hostingu i nie mogło by tych danych trzymać u siebie :stuck_out_tongue: akurat nie stanowiło to problemu, chociaż z tego co pamiętam Google Transit zakłada też możliwość uploadu pliku zip z rozkładami przez swoje API.

  • Przerzucanie danych do Binga, czy na inną platformę, niż Google Maps nie ma wielkiego sensu. Zyskiem z integracji z Google Maps jest dostępność informacji o połączeniach komunikacji publicznej dla wszsytkich w naturalny sposób, Google Maps jest platformą wykorzystywaną przez miażdżącą większość użytkowników, z tego też powodu osoby przyjezdne (a szczególnie turyści) mieli by łatwość z poruszania się po mieście.

  • Moovit może sobie robić swoją bazę GTFS ale nie zostanie ona zintegrowana z Google Transit, formularz zgłoszeniowy wymaga zarejestrowania się jako przewoźnik lub osoba/organizacja reprezentująca przewoźnika. Nawet jeżeli Moovit ostatecznie oszuka Google Transit

W tej chwili JakDojadę jest najlepszym w kraju, i Krakowie, narzędziem do wyszukiwania połączeń komunikacji publicznej. Jeżeli jakieś udostępnianie tych danych innym użytkownikom ma mieć sens to musi to być platforma o większym zasięgu, tak jak to jest z Google Maps. Robienie tej implmentacji (na dzień dzisiejszy) pod Bing Maps, Apple Maps czy Moovit ma dla mnie tyle sensu co tworzenie kolejnego produktu w rodzaju JakDojadę, czyli zero, bo JakDojadę ogólnie dobrze się spisuje w swojej roli.

#35

Saga z danymi chyba się właśnie zakończyła, dane są dostępne na serwerze FTP ztp.krakow.pl!
Źródło info jest na https://dziennikpolski24.pl/krakow-mozna-sprawdzic-w-telefonie-realne-odjazdy-autobusow-i-tramwajow/ar/13845018.

@SergiuszOlszewski dane ZTMu Warszawa z http://transitfeeds.com/l/518-warsaw-poland jest robiony przeze mnie, mam jeszcze kilka innych miast na https://mkuran.pl/feed/ :wink:.

ZTM Poznań kilka miesięcy temu też udostępnił GTFS, https://www.ztm.poznan.pl/pl/dla-deweloperow/gtfsFiles.

Jest jeszcze serwis http://gtfs.pl/, prowadzony przez PRZYJAZDY.PL, z tym że dane tam powieszone mogą być wykorzystywane tylko do celów niekomercyjnych.

1 Like
#36

Ups zapomniałem wspomnieć :confused:

#37

Jest oficjalny komunikat MPK w tej sprawie

Dobra wiadomość jest też taka, że dane dotyczące funkcjonowania komunikacji autobusowej w Krakowie będą także dostępne w Google Transit.

http://www.mpk.krakow.pl/pl/aktualnosci/news,6916,realne-odjazdy-autobusow-i-tramwajow-on-line.html

#38

Witam,

wczoraj sprawdzałem link ftp://ztp.krakow.pl/ i nie ma tam nic oprócz index.php. Ostatnio wchodziłem tam ok 1.5 miesiąca temu i były rozkłady. Czy to chwilowy brak? Orientujecie się może?

Dziękuję i pozdrawiam!

#39

Tak, chwilowy brak. Możesz spróbować na ftp://kmkrakow.pl

#40

Fajnie, dziękuje bardzo!